The Laboratory of GeoSciences at La Reunion University (LGSR) is dedicated to the study of natural hazards, with particular emphasis on volcanoes and tsunamigenic landslides in Ocean islands. Our team also works on the behaviour of active faults. The team is composed of two professors (one in Hydrogeology, one in Volcanic Petrology), five assistant professors (Structural Geology, Geochemistry, Geophysics, Hydrochemistry, Computer Modelling) and a reasercher from CNRS (Seismology). Our Department was born in 1984 with the openning of the University of La Reunion. Since 2005, the Department is associated with IPGP (CNRS-UMR 7154) and Paris VII university under the Label "Volcanic Systems".

Le Laboratoire GéoSciences Réunion a vu le jour en 1984, à la création de l'Université de La Réunion. Ses activités, d'abord limitées à la sédimentologie en domaine marin littoral (genèse, évolution, dynamique, protection des récifs coraliens et des sédiments associés), ont été étendues vers deux nouveaux axes de recherche, devenus aujourd'hui prédominants : la volcanologie (structure, histoire, fonctionnement, risques des volcans boucliers) et l'hydrogéologie (cycle de l'eau en milieu volcanique, insulaire, tropical). Le LGSR compte à ce jour sept enseignants-chercheurs, un chercheur CNRS , trois ITA, six doctorants, ainsi que des chercheurs associés. Depuis juillet 2005, les membres du laboratoire ont intégré à l'équipe "systèmes volcaniques" de l'UMR 7154 IPGP | Paris 7 | Université de La Réunion.

Laboratoire GéoSciences Réunion

IPGP UMR 7154